12 نکته حیاتی سئو 2020 برای تازه‌کارها

سئو 2020 چه فرقی با روند سئو در سال‌های قبل دارد؟

من تازه سایتم را راه‌اندازی کرده‌ام و می‌خواهم رشد آن را افزایش دهم. اما با مراجعه به خیلی سایت‌ها بیشتر از اینکه راهنمایی درستی دریافت کنم، غرق تعداد زیادی کلمه و اصطلاح تخصصی می‌شوم! چه باید کرد؟

بهترین نقطه برای شروع کار کجاست؟

پاسخ این پرسشها در این مقاله داده شده است. از شما می‌خواهم که تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

فرض کنید که سایت خود را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و بازدیدکنندگان سایت شما خیلی کم هستند. در این صورت ممکن است دچار ترس، ناامیدی یا شاید هم عجله شده و بخواهید هر چه سریع‌تر نتیجه کار خود را به نقطه مطلوب برسانید. برای این کار لازم است روندی که در زیر توضیح داده شده است را به طور کامل و دقیق بر روی سایت خود پیاده‌سازی کنید.

سئو یعنی چه؟

سئو مخفف عبارت Search engine optimization (SEO) است؛ و عبارت از پروسه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت خود را بالا ببرید. به این طریق که به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به نحوی برای موتورها جستجو بهینه‌سازی کنید که موتور جستجو مقاله‌های شما را به مرتبط‌ترین کلمات کلیدی جستجوی کاربران خود نشان دهد. تا اینجا کار قضیه ساده به نظر می‌آید.

سئو 2020 چه فرقی با فاکتورهای آن در سال‌های گذشته دارد؟

از سال 2019 به این سو تغییراتی در الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل رخ داده است که باید آن‌ها را دانست. ممکن است اقدامی که در سال‌های قبل باعث ارتقاء رتبه سایت شما می‌شده است در الگوریتم‌های جدید باعث جریمه شدن سایت شما شود.

مثال واضح این مسأله «بک لینک» است. بک لینک یعنی همان لینک‌هایی که دیگران به سایت شما می‌دهند. سابق بر این عده‌ای با پرداخت پول، لینک سایت خود را در تعداد بسیار زیادی وبلاگ و وب‌سایت که معمولاً هم برای همین کار طراحی شده بودند قرار می‌دادند و باعث می‌شدند رتبه سایت‌شان ارتقاء پیدا کند. (راجع به بک لینک و مزرعه لینک در گوگل تحقیق کنید)

با گذر زمان تیم گوگل به این نتیجه رسید که باید شیوه‌ی ارتقاء رتبه‌ی یک سایت بر مبنای بک لینک تغییر کند. اکنون تعداد زیاد لینک در مدت کوتاه به سایت شما اصلاً نشانه خوبی نیست. بنابراین یکی از تفاوت‌ها همین است که در سال 2020 دیگر نباید به فکر خریدن بک لینک باشید. بلکه باید صبر کنید تا دیگران بر مبنای کیفیت مطالب شما، به شما لینک بدهند و خوانندگان خود را با شما آشنا کنند.

البته این که هیچ بک لینکی هم به سایت شما داده نشود به این معنا نیست که شما هرگز به صفحه اول نخواهید آمد!

بنابراین بعد از این مثال به این نتیجه می‌رسیم که به عنوان یک تازه‌کار، باید روندی را پیش بگیریم که تضمین خوبی برای رشد سایت باشد.

در کوتاه مدت همین روند تضمین شده را پیش می‌گیریم تا بعد از یک دوره 6 یا 9 ماهه چیزهایی زیادی یاد بگیریم و سپس آمادگی گذراندن یک دوره تخصصی و پیشرفته را داشته باشیم.

آیا ما می‌دانیم در ذهن گوگل چه می‌گذرد؟

تا حدود زیادی ما می‌دانیم که فاکتورهای سئو چه چیزهایی هستند. خود گوگل مقاله‌هایی در این زمینه منتشر می‌کند و ما از همین طریق با آن تغییرات آشنا می‌شویم.

به طور مثال سایت‌های:

ولی به دو دلیل  ساده کسی نمی‌تواند بگوید که به طور صد در صد با کارکرد موتورهای جستجو آشناست و می‌تواند به شما رتبه یک در صفحه یک گوگل را تضمین کند. این دو دلیل عبارتند از:

  1. در نهایت ممکن است بعضی سیاست‌گذاری‌های گوگل ( و بقیه موتورهای جستجو) به دلایلی از جمله جلوگیری از تقلب اعلام نشوند!
  2. دوم هم اینکه این سیاست‌گذاری‌ها به سمت هوشمندسازی بیشتر و بیشتر پیش می‌روند که در نتیجه الگوریتم‌های گوگل خیلی سریع در حال ارتقاء هستند.

بنابراین اینکه افرادی ادعا می‌کنند ارتقاء سئو با صرف انجام یک سری کارهای مکانیکی و فرمولیزه شده بر روی محتوا،  یا با وارد کردن حجم زیادی کد برنامه‌نویسی قابل بهینه‌سازی هست، کاملاً غلط است.

البته شما باید بر روی بهینه‌سازی محتوا کار می‌کنید و هم اینکه برای معرفی سایت خود به گوگل باید چند خط کد را وارد سایت می‌کنید. اما منظور من اقدامات دیگری است که خارج از بحث ایم مقاله است. (راجع به انواع سئو یعنی سئو سفید، سئو خاکستری و سئو سیاه در گوگل جستجو کنید.)

روند تضمین شده‌ی سئو 2020 چیست؟

در این قسمت به یک سری فاکتورهای ساده می‌پردازیم که به نوعی در هر شرایطی رشد سایت شما را تضمین می‌کند. این روند خیلی ساده است و شما خودتان هم می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. از این جهت در ماه‌های اولیه کار، نیاز به آموزش یا استخدام نیروی متخصص ندارید.

1. لزوماً نیاز به نصب ماژول یا پلاگین ندارید

واقعیت ماجرا این است که بدون پلاگین یا ماژول هم می‌توان پروسه سئو را به خوبی پیش برد. به نظر شما سایت‌های غیروردپرسی یا حتی سایت‌هایی که با php یا asp.net اختصاصی نوشته شده‌اند چگونه سئو سایت را پیاده‌سازی می‌کنند؟

اما آنچنان که گفتیم در پی این هستیم که روندی تضمینی برای سئو 2020 داشته باشیم. بنابراین برای ابتدای کار خوب است که یک پلاگین سئو نصب کنیم.

در سایت‌های وردپرسی پلاگین یواست سئو معروفیت و محبوبیت بالایی دارد. این پلاگین کارایی خیلی بالایی دارد.

اگر سایت شما وردپرسی است من قویاً توصیه می‌کنم که آن را بر روی سایت خود نصب کنید. ولی به یاد داشته باشید که پلاگین متخصص سئو نیست! بلکه به شما در پیاده‌سازی روند سئو کمک می‌کند.

بعضی از دوستان با این تصور که خرید نسخه پولی این پلاگین یا هر پلاگین دیگری می‌تواند کمک خیلی زیادی در ارتقاء رتبه سایت کند، اقدام به خرید نسخه‌ی پولی آن می‌کنند. من خیلی نسخه‌ی پولی را توصیه نمی‌کنم. همان نسخه رایگان برای کار شما کفایت می‌کند.

2. سایت خود را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو معرفی کنید

بعد از اینکه پلاگین سئو را بر روی سایت خود نصب کردید، با توجه به اینکه ترجمه‌ی این پلاگین به درستی صورت گرفته است؛ به کمک همان راهنمایی‌هایی که خود یواست سئو به شما ارائه می‌دهد، حتماً سایت خود را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو معرفی کنید.

3. سئو 2020: محتوا پادشاست

هیچ چیزی مانند محتوا به سئو 2020 کمک نمی‌کند. البته از ابتدا هم همینگونه بوده است که مهم‌ترین فاکتور برای رشد رتبه سایت محتوا بوده است، اما از سال 2019 به این سو، تقریباً می‌توان گفت که محتوا حرف اول و آخر را در سئو می‌زند.

قبلاً در مقاله‌ی «وبلاگ‌نویسی روشی آنلاین برای فکر کردن» گفتم که:

«بیل گیتس در سال 1996 در مورد تولید محتوا گفت: محتوا پادشاه است. و این جمله content is king بین همه وبلاگ‌نویسان، خصوصاً نوع وطنی آن، مانند یک شعار و یا ورد جادویی رواج یافت. بعدتر در سال 2010 گری وینرچاک گفت اگر محتوا پادشاست، متن و نوشته خداست.»

توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را به طور کامل بخوانید: وبلاگ‌نویسی روشی آنلاین برای فکر کردن

باید توجه باشید که بهترین وسیله برای رشد رتبه سایت تولید محتوای منظم است. بنابراین برنامه‌ای بچینید که روزی یک مقاله بر روی سایت خود قرار دهید.

تولید محتوا باید به صورت منظم، به صورت منحصر به فرد و با ویژگی معنادار بودن و پاسخگو بودن انجام شود. این مسأله معمولاً نادیده گرفته می‌شود. یعنی یکی یا چندتا از اشتباهات زیر را مرتکب می‌شوند:

اشتباه اول: افراد در تولید محتوا کم‌کاری می‌کنند. ممکن است به بهانه‌های واهی یا از روی ترس و یا کمال‌گرایی افراطی ماهی یک بار هم چیزی روی سایت منتشر نکنند. بعضی‌ها هم فکر می‌کنند باید ابتدا چند صد مقاله را بر روی سیستم تایپ کنند و وقتی همه آن‌ها از هر جهتی آماده شدند به یکباره همه را آپلود کنند. هر دو روش استباه است. فقط روزی یک مقاله 300 تا 500 کلمه‌ای. ماهی یک بار هم مقاله‌ای بیش از 1500 کلمه که به موضوعی اساسی پرداخته باشد.

اشتباه دوم: محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند. یعنی به شکلی مکانیکی و فقط برای سبز شدن چراغ پلاگین زور می‌زنند. ولی در نهایت مقاله‌ی آن‌ها پاسخ سؤال هیچ کس نیست. برای پاسخگویی به نیاز افراد واقعی تولید محتوا کنید. چیزی که می‌نویسید پرسش چه کسی را پاسخ خواهد داد؟

گوگل بارها اعلام کرده است که محتوا را برای مخاطب تولید کنید نه برای موتور جستجو.

حتماً شما هم تجربه کرده‌اید که وقتی مطلبی را می‌خوانید و به سؤال شما پاسخ داده نمی‌شود، احساس می‌کنید با یک متن ساختگی و توخالی طرف هستید. ناراحت شده و ممکن دیگر به آن سایت برنگردید.

در مقابل این را هم تجربه کرده‌اید که گاهی به هر دلیل وارد یک صفحه از یک سایت شده‌اید و در آن صفحه مقاله خوبی را خوانده‌اید که پاسخ کامل به پرسش شما داده است. احتمال اینکه از آن به بعد مرتب به آن سایت مراجعه کنید خیلی زیاد است.

طوری محتوا تولید کنید که اگر فردی حتی اتفاقی در یک صفحه شما فرود آمد، همان مقاله او را تا انتها پای سایت نگه دارد. به احتمال زیاد در چنین حالتی آن فرد به دیگر مقالات شما سر می‌زند. و از همه بهتر نام سایت شما را به یاد می‌سپارد تا دفعات بعدی به آن مراجعه کند.

اشتباه سوم: محتوای منحصر به فرد تولید نمی‌کنند. این که مطالب دیگر سایت‌ها را بخوانید و جملات و کلماتی را پس و پیش کنید، به معنای تولید محتوای منحصر به فرد نیست. برای یافتن ایده می‌توانید همه سایت‌های ده صفحه اول گوگل که به همان زمینه کاری شما می‌پردازند را بخوانید. اما این روش کار نیست که متن‌های آن سایت‌ها را پس و پیش کند و عین همان مقاله را شما هم روی سایت خود قرار دهید.

مخاطبان ایرانی را دست کم نگیرید. مردم در ایران مطالعه دیجیتال دارند. از گوگل استفاده می‌کنند. به سایت شما هم می‌آیند و در نیمه‌ی مقاله سایت شما را ترک می‌کنند و سراغ یک سایت دیگر می‌روند. همه این روند با سکوت انجام می‌شود و کسی به شما چیزی نمی‌گوید!

گوگل را هم دست کم نگیرید. وقتی قوی‌ترین دیکشنری آنلاین دنیا متعلق به گوگل است، شما فکر می‌کنید گوگل فرق بین محتوای منحصر به فرد و محتوای دستکاری شده را نمی‌داند. من که فکر نمی‌کنم.

به جای این کار سعی کنید که قبل از هر چیز در زمینه‌ای شروع به راه‌اندازی سایت کنید که دانش و تجربه‌ی لازم را در آن زمینه دارید. مثلاً خیلی‌ها فکر می‌کنند داشتن سایت آموزش زبان یک ایده‌ی خوب است. در حالی که خودشان زبان بلد نیستند! این افراد بعد از مدتی از دور رقابت خارج می‌شوند.

در وهله دوم سعی کنید به مطالعه کتاب، مقاله‌های مفید در زمینه کار خود بپردازید. با افرادی که مخاطبان سایت شما هستند دیالوگ برقرار کنید. مثلاً در همین موضوع آموزش زبان، اگر کار شما آموزش زبان باشد، در این صورت شما در کلاس‌های خصوصی و آموزشگاهی خود با طیف وسیعی از زبان‌آموزان، سؤالات و مشکلات احتمالی آن‌ها برخورد داشته‌اید. ایده‌های زیادی از پرسش‌ها و دغدغه‌های واقعی زبان‌آموزان دارید. با مطالعه کتاب‌ها و مقاله‌های مفید به محتوای خوبی خواهید رسید. در نهایت به سایت‌های انگلیسی زبان هم سر می‌زنید و با خواندن مقالات آن سایت‌ها هم ایده‌های بیشتری می‌گیرید.

در مرحله‌ی آخر جمع‌بندی خود را در قالب یک مقاله منتشر ‌کنید.

بنابراین محتوای شما باید این سه ویژگی را داشته باشد:

  • مفید
  • منحصر به فرد
  • تولید منظم

4. عکس‌ها در سئو 2020 مهم هستد

با توجه به عملکرد قوی موتور جستجوی گوگل در ایندکس کردن عکس‌هایی که در وب منتشر می‌شوند، یکی از راه‌هایی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد همانا عکس‌های سایت شما است.

عکس‌ها را از دو جهت نباید دست کم گرفت. یک اینکه جذابیت بصری ایجاد می‌کنند. دیگر اینکه برای سئو مفید هستند.

برای این کار سعی کنید برای انتخاب عکس‌هایی که قرار است در مطلب خود استفاده کنید، وقت مناسبی صرف کنید. می‌توانید از سایت‌هایی مانند unsplash.com یا freepik.com عکس‌های مورد نظر خود را بیابید.

عکسی که در مطلب استفاده می‌کنید خیلی ساده می‌تواند فقط یک عکس جذاب با موضوع مرتبط با مطلب باشد. یا یک طرح مفهومی باشد که به انتقال محتوا کمک می‌کند.

دسته مهمی از عکس‌هایی که توصیه می‌شود در پست‌های خود استفاده کنید، اینقوگرافیک‌ها هستند. لازم نیست از این نوع عکس‌ها در تمام مطالب خود استفاده کنید. بلکه آن‌ها برای مطالب طولانی که موضوع مهمی را با شرح و بسط کامل توضیح داده‌اند لازم هستند.

حین آپلود کردن عکس در سایت، حتماً برای آن‌ها کلمه کلیدی تعریف کنید. درباره‌ی کلمه کلیدی پایین‌تر توضیح خواهم داد. قبل از آن باید یک نکته خیلی مهم در مورد تولید محتوا را باز کنم. آن هم چیزی نیست جز مفهوم نرخ ریزش.

نرخ ریزش Bounce Rate چیست و چه تأثیری بر سئو 2020 می‌گذارد؟

نرخ ریزش یا نرخ پرش که ترجمه کلمه Bounce Rate است یعنی اینکه فردی صفحه‌ای را خوانده و نخوانده ببندد و به کار در سایت شما ادامه ندهد.

همانطور که گفتم در روند جدید گوگل، هدف هوشمندسازی هست. این هوشمندسازی از چند بعد صورت می‌گیرد. یک بعد آن مربوط می‌شود که تحلیل رفتار فردی که از سایت شما بازدید می‌کند. به این ترتیب که :

  • آیا فرد از طریق شبکه‌های اجتماعی لینک سایت شما را یافته است یا از طریق تبلیغات؟
  • آیا فرد از طریق موتورهای جستجو وارد یکی از صفحات شما شده است یا اینکه به شکل مستقیم دامین سایت را در مرورگر وارد کرده است؟
  • وقتی فرد وارد یک صفحه خاص از سایت شما می‌شود چند دقیقه یا چند ثانیه در آن صفحه می‌ماند؟
  • این میزان توقف در صفحه چه تناسبی به زمان مورد نیاز برای خواندن آن مطلب خاص دارد؟
  • آیا فرد مطلب را ناتمام رها کرده و سایت را می‌بندد؟ و آیا بع د از بستن سایت شما دوباره به گوگل مراجعه می‌کند؟
  • آیا فرد بعد از خواندن نسبی تمام مطلب به دیگر صفحات سایت شما هم سر می‌زند؟

بنابراین این فاکتور یکی از فاکتورهای خیلی مهم برای رشد یا عدم رشد رتبه سایت شماست.

هر چه افراد مدت زمان مناسب‌تری در صفحات سایت شما باشند و همچنین تعداد صفحات بیشتری را باز کنند، رتبه سایت شما بهتر بهبود می‌یابد.

هر چه تعداد افرادی که وارد سایت شما شده و خیلی زود آن را می‌بندند بیشتر شود، تخریب رتبه سایت شما هم سریع‌تر رخ می‌دهد.

نرخ ریزش کمتر از 50 درصد خوب است و اگر به زیر 25 درصد برسد عالیست. اما من سایت‌های زیادی دیده‌ام که نرخ ریزش بالای 60 درصد دارند.

خوب با این وجود چه کارهایی باید کرد تا نرخ ریزش سایت خود را کاهش دهیم. یا به عبارتی چه کنیم که افراد بیشتر در سایت بمانند و صفحات بیشتری را ببینند.

برای گوگل فاکتور ورود مستقیم و یا ورود از طریق موتورهای جستجو خیلی مهم است. در عوض ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی و همچنین ورود از طریق لینک‌های تبلیغاتی – مانند Google Ads – به نسبت اهمیت کمتری دارند.

بهترین حالت این است که اکثریت افرادی که وارد سایت شما می‌شوند از طریق موتورهای جستجو شما را یافته باشند. بهتر از آن هم حالتی است که آن‌ها آدرس سایت شما مستقیم در مرورگر خود وارد کنند.

شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تبلیغاتی همیشه کاربرانی را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند که با نگاهی سریع و سطحی، سایت را می‌بندند. باید به این نکته توجه داشته باشید از شبکه‌های اجتماعی به شکل درست و زیرکانه استفاده نمایید.

همچنین در جایی خواندم که در پژوهشی 70 درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی ابراز کرده‌اند که در نتایج جستجوی گوگل، همیشه از آن لینک‌هایی که نشان Google Ads دارند عبور کرده و به سایر سایت‌ها سر می‌زنند.

بنابراین خیلی نگران نباشید که اگر در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی ندارید یا پولی برای هزینه تبلیغات ندارید، به این معنا است که سایت شما در انزوا قرار دارد.

یکی از شعارهای کلیدی Seth Godin تعداد کم بازدیدکنندگان که کیفیت خوبی در رفتار دارند بسی بهتر خواهد بود ار خیلی عظیم بازدیدکنندگانی که فقط نرخ ریزش شما را بالا می‌برند.

(در مورد قانون 80/20 یا اصل پارتو تحقیق کنید.)
بهترین حالت برای رشد سایت زمانی رخ می‌دهد که فردی از طریقی وارد صفحه‌ای از سایت شما شده است. آن صفحه را کامل می‌خواند. بعد از اتمام آن مطلب، یکی دو مطلب دیگر را هم می‌خواند. سپس این کاربر دفعات بعدی که وارد سایت شما می‌شود، دامین را مستقیم در مرورگر وارد می‌کند. (افزونه گوگل انالیتیکس را بر روی سایت خود نصب کنید)

5. چگونه می‌توان نرخ ریزش را پایین آورد؟

همانطور که جلوتر اشاره کردیم تولید محتوای منحصر به فرد و مفید در سئو 2020 خیلی مهم است. اما علاوه بر تولید محتوا، باید به چند فاکتور دیگر هم توجه داشت تا نرخ ریزش را پایین نگه داشت.

فاکتورهای مهم برای کمتر کردن نرخ ریزش:

  • موبایل فرندلی بودن سایت

با توجه به آمارهایی که من در سایت‌های مختلف دیده‌ام، چیزی بیش از 60 و یا حتی 70 درصد بازدیدکنندگان یک سایت از گوشی‌های موبایل وارد آن سایت‌ها شده‌اند. این واقعیت یک مسأله را نشان می‌دهد. اگر قالب سایت موبایل فرندلی نباشد کارتان زار است.

  • قالب سایت

قالب سایت نباید بیش از حد عناصر گرافیکی داشته باشد! افرادی که تازه‌کار هستند تمایل دارند در صفحه اول سایت از عناصر گرافیکی زیادی استفاده کنند که هیچ لزومی برای استفاده از آن‌ها نیست.

اکثر سایت‌هایی از این نوع بیشتر شبیه یک انیمیشن هستند تا یک سایت واقعی.

فونت خوب و خوانا. رنگ‌بندی متناسب با محتوا. در نهایت از دو یا سه رنگ استفاده کنید که همنشینی و هماهنگی خوبی داشته باشند.

صفحه اول سایت شما  آخرین صفحه‌ای است که مخاطبان شما می‌بینند! اشتباه نکنید در مراحل اولیه کار، کاربرانی که با سایت شما مراجعه می‌کنند از طریق جستجو در گوگل یا چیزی مانند آن وارد یک صفحه از سایت شما می‌شوند یک مقاله در آن قرار دارد. به اصطلاح وارد یک صفحه تک‌پست (single post) می‌شوند. اگر نتوانید در آن صفحه آن‌ها را نگه دارید دیگر هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد.

افراد دوست دارند در یک فضای آرام و بودم مزاحمت بصری متنی را بخوانند و سریع به سمت پاسخ سؤال خود هدایت شوند.

  • استفاده از عناصر بصری در تولید محتوا

آقای ژان بقوسیان اصطلاحی دارد به نام «رنگ آمیزی اطلاعات» که در مورد استفاده از عناصر بصری در تولید محتوای متنی است.

صرف یک نوشته بدون عناصر بصری جذابیت بالایی ندارد. بلکه باید از عکس‌ها، اینفوگرافیک‌ها، فیلم‌ها و پارکست‌ها هم در متن خود استفاده کنید. این نوع محتوا نرخ ریزش را پایین می‌آورند.

6. هر مطلب باید یک کلید واژه کانونی داشته باشد

اغلب از من می‌پرسند که کلید واژه مقاله خود را چگونه انتخاب کنیم؟

خیلی ساده است. شما باید در تولید محتوا یک روند مشخص داشته باشید. آن هم اینکه هر مقاله شما فقط راجع به یک موضوع صحبت کنید. موضوع مقاله همان کلید واژه کانونی شما خواهد بود.

در مورد کلید واژه توجه داشته باشید که عنوان مطلب، لینک، توضیحات متا و جمله اول پارارگراف اول نوشته شما باید حاوی کلمه کلیدی باشد.

همچنین وقتی عکسی را آپلود می‌کند حتماً کلید واژه مطلب را در قسمت alt key وارد نمایید.

Alt key مخفف alternative keyword و به معنای کلیدواژه جایگزین است. با توجه به اینکه موتور جستجو چشم ندارد که عکس را ببنید، لذا با عکس یا این کلمه کلیدی جایگزین می‌شود!

من بسیار دیده‌ام که افراد عکس‌های خود را بدون کلمه کلیدی آپلود می‌کنند. از این کار پرهیز کنید.

حتماً عنوان مطلب شما، لینک مطلب، توضیحات متا، جمله اول پاراگراف اول و همچنین عکس‌های مطلب باید شامل کلیدواژه باشند.

7. لینک داخلی خیلی مهم است

در هر نوشته، گاهی ممکن است صحبت از موضوعاتی پیش بیاید که شما قبلاً راجع به آن‌ها مطلبی یا مطالبی در سایت خود منتشر کرده‌اید. یا ممکن است بعضی مطالب شما هم راستا با همین مطلبی باشد که اکنون می‌نویسید.

در این صورت حتماً به آن مطالب لینک بدهید. فرض کنید فرد قرار است با ورود به یک صفحه شما به صفحات دیگر هم لینک شود. و اینقدر این کار خوب چیده شده باشد که در نهایت از طریق همین لینک‌ها به مهم‌ترین محصولات و مطالب شما هدایت شود.

8. به دیگران لینک دهید

چرا که نه؟ اگر کسی مطلبی نوشته که خیلی کامل و دقیق است. یا مرتبط با موضوع شماست، چرا آن را به مخاطبان خود معرفی نمی‌کنید؟

اگر از منبعی برای نوشته خود استفاده کرده‌اید، چرا آن را به عنوان منبع نوشته خود معرفی نمی‌کنید؟

لینک دادن به دیگر سایت‌ها خصوصاً اگر آن سایت‌ها معتبرتر از سایت شما باشند باعث ارتقاء رتبه سایت شما هم خواهد شد.

همچنین این کار شما را فردی حرفه‌ای، با اعتماد به نفس و امانت‌دار جلوه می‌دهد.

در سئو 2020 لینک دادن به دیگران و لینک داخلی، خیلی مهم‌تر از بک لینک گرفتن است.

توجه داشته باشید گوگل هم توسط افرادی مانند من و شما طراحی شده است. لذا مطمئن باشید که برای الگوریتم‌های گوگل این موضوع کامل منعکس شده است که طبیعتاً یک سایت تازه کار بک لینک ندارد!

اما از طرفی اگر یک سایت هر چقدر هم که تازه کار باشد بالاخره روند درست تولید محتوا این است که لینک‌سازی داخلی خوبی داشته باشید و همچنین سایت‌های بهتر را در سایت خود معرفی کنید.

9. پرملینک را درست تنظیم کنید

این مسأله فقط در سئو 2020 مهم نیست. بلکه از ابتدا هم خیلی مهم بوده است. پرملینک همان لینکی است که برای هر مطلب در قسمت بالای مرورگر مشاهده می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر سایت شما یک سایت خبری است، در اینصورت مهم است که تاریخ نوشته در قسمت پرملینک لحاظ شود.

اما اگر سایت شما خبری نیست و محتوای شما بیشتر از جنس آموزش و تحلیل است تا اطلاع‌رسانی مطالب روز، در این‌صورت بهتر است از الگوی زیر برای پرملینک استفاده کنید:

www.yoursite.com/postname

من در سایت خودم از همین الگو استفاده کرده‌ام.

این کار این پیام را به گوگل مخابره می‌‎کند که مطالب وب‌سایت‌تان ترجیح زمانی ندارد!

10. دعوت به عمل داشته باشید

دعوت به عمل یا فراخوان عمل ترجمه عبارت call to action  است. یعنی از کاربر بخواهید کاری انجام دهد.

مثلاً بعد از خواندن مطلب از او بخواهید ای‌میل خود را در خبرنامه شما وارد کند. یا از طریق فرم تماس نظر و دیدگاه خود را با شما در میان بگذارد. همچنین می‌توانید از او بخواهید چیزی را دانلود کند.

این سه دکمه یعنی: ثبت‌نام در خبرنامه، ارسال پیام از طریق فرم تماس و دانلود چیزی از روی سایت، از اهمیت ویژه‌ای برخودار هستند.

وقتی بر روی این سه دکمه زیاد کلیک شود فقط یک معنی دارد: کاربران شما با سایت شما ارتباط گرفته‌اند و سایت شما زنده است.

وقتی افراد یکی یا چندتا از این رفتارها را از خود نشان می‌دهند یعنی سایت شما اعتبار و مقبولیت نسبی بین کاربران خود دارد.

  • شما حاضرید ای‌میل خود را در سایتی وارد کنید که مقاله‌های او به شدت بی‌کیفیت بوده است؟
  • در مورد سایتی که هر مقاله او ممکن است یک دیدگاه خیلی نو به شما بدهد چه؟

همین نگاه در گوگل هم وجود دارد.

سئو 2020 بر همین محور است که رفتار کاربر بر روی سایت بهترین قاضی برای کیفیت یک مطلب است.

نرخ ریزش، میزان به اشتراک‌گذاری مطلب شما در شبکه‌های اجتماعی توسط آن‌ها، تعداد ورود مستقیم، کلیک بروی دکمه دانلود یا ثبت‌نام خبرنامه و … همه نشان می‌دهد آن‌ها محتوای شما را تأیید می‌کنند.

11. گزینه اشتراک با شبکه‌های اجتماعی را پای هر مطلب قرار دهید

همانطور که در بالا گفتم خیلی مهم است که مخاطبان شما، مطالب شما را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی در میان بگذارند. پس مانند پست‌های همین وبلاگ، در انتهای مطلب یا در هر جایی که قالب سایت شما بهتر آن را نشان می‌دهد، حتماً گزینه‌های لازم را لحاظ کنید.

12. روی سرعت سایت کار کنید

گوگل روی سرعت لود شدن صفحات سایت شما حساس است. برای بالا بردن سرعت سایت چند اقدام هست که می‌توانید انجام دهید. مانند ارتقاء نسخه php یا فعال کردن Gzip.

یکی از راه‌های خوب بالا بردن سرعت سایت، پایین آوردن حجم عکس‌هاست. دوستانی که اولین تجربه آنلاین شدن آن‌ها فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بوده است به غلط می‌پندارند که مانند فیسبوک یا اینستاگرام می‌توانند عکس‌های خود را با هر ابعاد و حجمی آپلود کنند و هیچ اتفاقی نیفتد.

باید بدانید که سایت‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکداین و … سرورهای اختصاصی با امکانات ویژه از جمله فشرده‌سازهای قوی برای عکس و اطلاعات دارند.

شما باید برای سایت خود از عکس‌هایی استفاده کنید که ابعاد و اندازه آن مناسب باشد.

سعی کنید به کمک برنامه‌ای مانند فتوشاپ یا سایت آنلاینی مانند tinypng.com و همتای آن tinyjpg.com حجم عکس‌های خود را پایین بیاورید. سرعت لود صفحات شما خیلی مهم هستند.

معمولاً یکی از راه‌‌هایی که پیشنهاد می‌دهند استفاده از پلاگین‌های cache است. من به شخصه این کار را به شما توصیه نمی‌کنم. سعی کنید از هر روش اصولی دیگری سرعت لود شدن صفحات خود را بالا ببرید.

استفاده از این پلاگین‌ها مشکلات متعددی را برای سایت ایجاد می‌کند. استفاد از این پلاگین‌ها برای سئو هم مشکل آفرین است. چرا که عملکرد این پلاگین‌ها به نوعی است که باعث می‌شود در خیلی موارد موتور جستجو هم مطلب شما را دیر ایندکس کند.

در پایان

اگر دوست دارید همیشه اولین نفری باشید که از به‌روزرسانی‌های سایت مطلع می‌شوید، لطفاً ای‌میل خود را در قسمت زیر وارد کنید.

چنانچه مطالب این سایت را مفید می‌دانید، از طریق باکس زیر این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از شما ممنونم (عکس‌ها از Unsplash و Free Pik)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *