کارکرد مغز مانند کارکرد عضلات است

کارکرد مغز مانند کارکرد عضلات است. یعنی زمانی که یک رشته ورزشی را شروع می‌کنید، در ایتدای کار عضلات شما درد می‌کند، نفس همراهی نمی‌کند و بعد از مدت کوتاهی هم احساس ضعف به شما دست می‌دهد.

راه غلبه بر این مسأله این است در کار خود مداومت داشته باشید تا عضلات شما به اسید لاکتیک مقاوم شود. هر بار که مقداری درد بیشتری را تحمل می‌کنید، عضلات نسبت به میزان مشخصی از اسید لاکتیک مقاوم می‌شود. و برای بارهای بعدی تمرین، آن میزان اسید لاکتیک باعث درد عضلات شما نخواهد شد.

یک روز فردی به باشگاهی مراجعه کرده و تقاضای ثبت نام می‌کند. مربی باشگاه که می‌خواسته وی را راهنمایی کند می‌گوید:

– هفته اول باشگاه، عضلاتت درد زیادی رو تجربه می‌کنن.

او هم در جواب می‌گوید:

– پس من می‌رم و از هفته دوم میام باشگاه!

هر چه آستانه تحمل عضلات خود را بالاتر ببرید، در تمرین‌های سخت‌تری، درد سراغ عضلات خواهد آمد.

 

کارکرد مغز مانند کارکرد عضلات است

برای مغز هم همین نکته صدق می‌کند.

در ابتدای شروع مطالعه (و یادگیری) ذهن خیلی زود تمرکز خود را از دست می‌دهد. یادگیری خیلی کند صورت می‌گیرد. و گاهاً متوجه می‌شوید که مطالب را خیلی زود فراموش می‌کنید.

تنها راه عبور از این وضعیت این است که در کار مطالعه و یادگیری خود مداومت داشته باشید. اگر هر روز و روزی فقط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه را در ساعت مشخصی به مطالعه اختصاص دهید و در این کار خود مداومت داشته باشید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که تمرکز برای شما خیلی راحت است. در آن ساعت بخصوص به طور خودکار به سمت مطالعه می‌روید و اکنون دیگر مطالعه برای شما یک نوع اعتیاد مثبت است و هم اینکه متوجه خواهید شد که فراموشی برای شما معنای آنچنانی ندارد. و در نهایت اینکه با خواندن یک یا چند صفحه از یک کتاب، مطالب عمیق‌تری را درمی‌یابید. چون تمرکز شما ارتقاء یافته است.

همانطور که گفتم کارکرد مغز مانند کارکرد عضلات است پس یادمان باشد که اگر شروع کار سخت است نباید در انجام آن کار از خود تنبلی و ترس نشان دهیم.

باید در انجام کار مطالعه مدامت داشته باشیم تا رفته رفته ذهن توانایی خود را بالاتر ببرد.

 

در این مورد این دو مقاله را هم به شما توصیه می‌کنم:

 

و حرف آخر اینکه

اگر دوست دارید همیشه اولین نفری باشید که از به روزرسانی‌های سایت مطلع می‌شوید، لطفاً ای‌میل خود را در قسمت زیر وارد کنید.

چنانچه مطالب این سایت را مفید می‌دانید، از طریق باکس زیر این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از شما ممنونم (عکس از Free Pik)