قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند؟

در هفته‌ای که گذشت کتاب «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند؟» را خواندم.

مشخصات کتاب

این کتاب را در هفته‌ای که گذشت خواندم. برای هفته‌ی آینده خلاصه‌ی مفصلی از آن را می‌نویسم. برای این کار لازم است که دوباره آن را، البته با دقت و یادداشت‌برداری مداوم، بخوانم.

این کتاب برای بازاریاب‌ها و کسانی که به نوعی به کار فروش می‌پردازند نوشته شده است. این فروش می‌تواند کالای فیزیکی باشد، یا فروش محتوا. همچنین این فروش می‌تواند در یک دهنه مغازه انجام شود یا در بستر اینترنت. فرقی نمی‌کند که تولید کننده هستید یا فقط یک فروشنده؛ در هر صورت این کتاب برای شما مفید خواهد بود.

اما من فکر می‌کنم علاوه بر این گروه، لازم است که تک تک افراد جامعه این کتاب را بخوانند.

این کتاب راجع به این صحبت می‌کند که چگونه شرکت‌های بزرگ برای بالابردن سهم خود از بازار رقابتی امروز، سعی در ساختن محصولاتی دارند که به نوعی «معتاد کننده» است.

یکی از این موارد، شبکه‌های اجتماعی هستند که افراد زیادی را در سراسر دنیا به خود معتاد کرده‌اند.

در جایی از کتاب آورده شده است که محصولات گاهی در هیبت ویتامین ظاهر می‌شوند ولی بعد از مدتی تبدیل به مسکن می‌شوند.

به این معنا که نیازی در زندگی روزمره ما هست که نیاز به یک تسهیل‌کننده دارد. کسی می‌آید و این تسهیل کننده را ارائه می‌کند. اما اینگونه نیست که آن محصول همیشه نقش تسهیل‌کننده را داشته باشد، بعد از مدتی ما به آن محصول وابسته می‌شویم؛ یا به اصطلاح این کتاب به آن محصول قلاب می‌شویم. و بعد از آن، محصول برای ما نقش ویتامین را ندارد. بلکه نقش مسکن را دارد.

چیزهای زیادی در کتاب مطرح شده که بیشتر شرح چگونگی شرطی‌سازی انسان‌ها برای مصرف یک محصول است.

از این جهت لازم است که هر شهروند دنیای امروز این کتاب را بخواند تا بداند چگونه به این همه محصول که گاهی واقعاً هم به دردش نمی‌خورند، قلاب شده است.

بعد از اینکه آگاهی پیدا کردید که ماهیت اعتیاد چیست، خیلی راحت‌تر می‌تواند عادت‌های خود را مدیریت کنید.


در همین زمینه:


دیگر برنامه‌های هفته

  • در این هفته کتاب نون نوشتن اثر محمود دولت آبادی را خواهم خواند و نوشته‌ای هم راجع به آن منتشر خواهم کرد.
  • ویرایش دوم کتاب راهنمای جامع یادگیری زبان انگلیسی را بر روی سایت قرار خواهم داد.
  • کتاب گرامر به زبان ساده هم ویرایش خواهد شد.
  • همچنین لازم است تمام مقاله‌های سایت پنگان ویرایش شوند.
  • برای روز یکشنبه، مطابق معمول، نشست هفتگی انجمن ادبیات داستانی ایده را خواهیم داشت. در این جلسه به بررسی چند داستان کوتاهِ کوتاه خواهیم پرداخت. همچنین به دو داستان کوتاه هم خواهیم پرداخت.
  • کتاب بانو آمالیا هم بین اعضا توزیع خواهد شد تا برای هفته بعد از آن آماده باشند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک نظر در پاسخ به «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند؟» ثبت شده است؛

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *